RE-BRIEF #3: Vplivneži, #Ad & #Sp
Barbara Krajnc
Tokrat o vplivnežih v marketingu, ključniku #Ad ali #Sp.
Prejšnji teden sem poslušala zanimivo okroglo mizo o etičnih izzivih na spletu, s še bolj zanimivi gosti. O etičnosti se danes govori več kot kdajkoli doslej. In prav je tako. A hitro se ujamemo v zanko preizpraševanja in iščemo odgovor na vprašanje, kaj je etično. Sama vedno svetujem naslednja zelo enostavna vprašanja: je to, kar želimo početi ali počnemo zakonito? je to etično? je v nasprotju z (našimi) pravili, kodeksi v podjetju? je to slaba ideja? Gre za t.i. algoritem presojanja skladnosti naših dejanj.
V razpravi je bilo govora tudi o t.i. influencerjih – vplivnežih, ki jih danes zasledimo na vseh platformah, v raznih oblikah in formatih. Kot je lepo rekla ena od sogovornic, nič ni brezplačno (ali vsem dobro znana fraza “there is no free lunch”) in prav je, da se v primeru sodelovanja znamke, podjetja in vplivneža to jasno označi. Slišati je bilo, da imamo primere dobre in slabe prakse pri nas, predvsem pa se je postavilo vprašanje, kako zagotoviti transparentnost. Skoraj vsa priporočila v tujini gredo v smer uporabe ključnikov #Ad ali #Sp, ali v našem jeziku #oglas in #sponzorirano.
Začnimo kar s priporočili ameriške Zvezna trgovinska komisija (Federal Trade Commission), na katera opozarjata tudi ta dva zapisa: blog MediaToolKita ali Tapinfluence. Drži, da nekatere platforme že postavljajo svoja pravila, spet druge ne. Zagotovo je srž izziva tudi v dejstvu, da se platforme ne štejejo za medij, zato naj zanje, strogo gledano, ne bi veljala pravila, kot za medije.
Ozreti se je potrebno še po nekaterih evropskih državah, tako npr. samoregulativna oglaševalska organizacija na Irskem (ASAI) priporoča, da se vsakršno sodelovanje vplivneža in znamke jasno označi, tako komunikacijo šteje kot vsako drugo (digitalno) komunikacijo in zato zanjo velja kodeks oglaševanja. Kratek pogovor na to temo v njihovem podkastu ali objavljenem tekstu tekstu.
Zelo jasno in nazorno se do dveh osnovnih načelih sodelovanja vplivnežev in znamk, transparentnosti in lojalnosti, opredeljuje oglaševalska samoregulativna organizacija v Franciji.
Verjamem, da ne bo težko postaviti nekih osnovnih priporočil tudi pri nas.